سارا واگن کنشت : میلیونرها میتوانند یونان را نجات دهند
برگردان : دکتر اسد محسن زاده برگردان : دکتر اسد محسن زاده

 

برگرفته از اشتاندرد انلاین ـ اتریش

 

 

سارا واگن کنشت* معاون ریس حزب و فراکیسون پارلمانی چپ Die Linke  در بوندس تاگ ، درماه های گذشته دیدگاه های درخورتوجه و واقعبینانه درمورد انکشافات اقتصادی ـ اجتماعی اروپا پیشکش نموده و با برداشت های علمی توانسته است توجه بیشترمردم و رسانه ها را جلب نمایـد.گفتگوی حاضر خانم واگن کنشت در شماره 24 اگست  2012 اشتاندرد انلاین ـ اتریش به نشر رسیده است که اینک ترجمه دری آن را پیشکش مینمایم.

اشتاندرد انلاین :

انتونیس ساماراس نخست وزیریونان قبل از دیدارش با انگلا میرکل صدراعطم المان قول میدهد که  در صورت  کمایی وقت در مساله پیش شرط ها برای صرفه جویی ، نه تنها وعده « بازگشت درخشان » را میدهد ـ  او میخواهد تمام بدهکاری هایش را نیز واپس بدهد ـ این مساله تا چه اندازه واقعبینانه است ؟

واگن کنشت :

این کاملاً بی هوده است. تا وقتی یونان اقتصادش را از طریق صرفه جویی، عمیق تر به طرف بحران رهنمایی میکند، بیکاری افزایش یافته وتوانایی مهار کردن قرضه ها ممکن نمی باشد. مشکل اینست که کشورهای چون المان پیوسته خواهان برنامه ریاضت کشی ظالمانه از یونان می باشند.اگر این سیاست ها اصلاح نشوند،همه چیز به فاجعه می انجامد.  نبایست یونان را به محدودیت ها و کاهش های بیشترمجبور ساخت. بایست پول را ازجایی بدست آورد که در آنجا  موجود است: نزد قشر بالایی یونان  

اشتاندرد انلاین :

شما میخواهید تا بجای فشار برمردم  ، میلیونز های یونان را به حسابدهی بکشانید ؟

واگن کنشت :

این گام به مراتب عادلانه تر ازآنست که کارمندان، بیکاران و بازنشسته گان را مجبور به بازپرداخت نمود. مشکل اینست که  ثروتمندان یونان پول شآنرا قسماً به خارج انتقال داده اند.کشورهای اروپایی بایست کمک نمایند ( بشمول وارد آودن فشار بر سویس) تا دارایی های بالاتراز یک میلیون ایرو یونانی ها را پیدا نمایند . این دارایی ها را بایست منجمد ساخته و با دوسیه های مالیاتی یونان مقایسه کرد . در پایان کار مالیات یکمرتبه ای ، به اندازه 50 در صد را بر آن وضع نمود. بدینگونه  دیگر نه نیازی به کمک های میلیاردی اروپاست و نه  به برنامه های صرفه جویی رایکال جدید که قبلاً پی ریزی شده است. بسته جدید صرفه جویی  اضافه تراز یازده میلیارد ایرو ، جنون محض میباشد.

اشتاندرد انلاین :

ساماراس میگوید: میخواهد قربانی بدهـد و اینکه یونان برای سر وسامان دادن اقتصاد اش  فقط کمی هـوا برای تنفس نیاز دارد . نوعی از  « عملیات هـمدردی » ؟

واگن کنشت :

کاملاً درک مینمایم  که  ساماراس برنامه های صرفه جویی که بر کشورش تحمیل شده است را دیگر نمی تواند پیاده نماید.                                                                                                                                           افزود بر آن، کی ها ازمودل کهنه یونان سود بردند؟ بدون تردید نه شهروندان عادی و نه بازنشسته گان.این ثروتمندان بودند که از آن سود بردند.دقیقاً همین ها بودند که بیشترین سود را از برنامه های امدادی نصیب شدند. بخش اعظمی پول های که امروز مالیه دهنده گان اروپا باید آنرا بپردازند ، نه به یونان  بلکه به بانک ها  انتقال داده شد.

اشتاندرد انلاین :

المان چطور میتواند شرایط  وامدهی اش را سهل تر سازد ؟

واگن کنشت :

پیش شرط های وامدهی از اول هم  بی هوده  بود.بگونه مثال کارعاقلانه ای می بود اگراز یونان خواسته میشد تا بودیجه نطامی اش را به صفر کاهش بخشد. این کار صورت نگرفت.در عوض درشرایط بیکاری بیمانند، بالای مردم کم درآمد ، ریاضت کشی و صرفه جویی تحمیل میشود. برای عوام امروز حتا خدمات صحی اولیه میسرنیست.مایه ننگ است که زنان بار داری که میخواهند به اطاق زایمان بروند، باید پول بپردازند.تحمیل این نوع سیاست ریاضت کشی کشور راعمیق تر از این به بحران میکشاند.

اشتاندرد انلاین :

یونان از خصوصی سازی بیشترچشمداشت سی میلیارد ایرو را دارد.آیا این یک راه حل مروج است؟

واگن کنشت :

نه! خصوصی سازی اکثراً در کوتاه مدت باعث دسترسی به پول شده ودر دراز مدت  قاعدتاً قیمت ترتمام میشود.دولت با فروش دارایی، عاید اش را از دست میدهد.اکثراً دولت اعتبار وامها را  نیز تضمین مینماید. خصوصی سازی به نرخ ارزان تحفه دیگریست برای خریداران ، برای اقشار بالایی.                                                                         این معضله شامل حال مجموع سیاست های اروپا می گردد : پیوسته یک اندازه وقت بدست می آورند واما درنتیجه    اصل مشکل شدت بیشتر کسب مینماید.

.

اشتاندرد انلاین :

اصولاً برای یونان کدام بدیل دیگری وجود دارد ؟

واگن کنشت :

 برای دسترسی به کیسه ثروتمندان بایست شهامت داشت، و اما این فقط درصورت اقدام متمرکز تمام کشورهای حوزه ایرو ممکن است. یونان توان کافی ندارد تا بگونه مثال به تنهایی سویس و یا بانک های سویس را زیر فشار قرار بدهد.

اشتاندرد انلاین :

در آخرین تحلیل کی دراین بحران تقصیردارد ؟ بانک ها و یا دولت ها ؟

واگن کنشت :

 بحران نامنهاد وامداری دولت ها  ،آغازش را در بحران بانکها دارد.دولت ها دراروپا  تا حال با پرداختن 1.6 بیلیارد ایرو از حساب مالیه دهند گان ، بانکها را « نجات دادند ». دردراز مدت هیچ کشوری توانایی آنرا ندارد تا پیوسته به سکتور فاسد مالی پول بدهد. بناً برنامه نامنهاد نجات ایرو، چیزی جز برنامه دیگری برای نجات بانک ها نیست .یکی از دلیل های دیگر قرضه های عظیم دولتی ، نبود کنترول بر بخش مالی میباشد. اینها قمارمیزنند ودرپایان کار، پس انداز کننده گان کوچک را دراسارت خود نگه میدارند تا از این طریق از دولت پول بیشتری بدست آورند.

اشتاندرد انلاین :

اگر شما مشاور آنگلا میرکل میبودید ، قبل از ملاقاتش با سماراس چه چیزی در گوشش میگفتید؟

واگن کنشت :

برایش میگفتم بر کل سیاست اروپایی اش ، پس از آنکه معلوم شد که موثریت نداشته و برعکس باعث تشدید بحران شده است  ، تجدید نظر نماید. بجای اینکه ازحق پاینی ها بکاهـد ، مالیات بر ثروتمندان را بیشترسازد.بجای تغذیه بیشتر سکتورمالی ، قوانینی وضع نماید تا بانک های کازینویی بیشتراز این با پول دولتی نجات نیابند.

 کوتاه سخن: بخش های که در اقتصاد واقعی هیچکس به آن نیاز ندارد، ورشکسته و درنهایت امرسرمایه گذاران برای  آن بپردازند ـ  همانطوریکه در اقتصاد خصوصی مروج است ـ 

 

* سارا واگن کنشت Sahra Wagenknecht   متولد سال 1969 ترسایی معاون اول رییس و فراکسیون پارلمانی حزب چپ المان  « دی لینکه » میباشد.وی از اکتوبر 2009 بدینسونماینده  در بوندس تاگ ( پارلمان المان فدرال )      و سخنگوی بخش اقتصادی فراکیسون حزب اش میباشد.

گفتگو  از :  Sigrid Schamall

derStandard.at - 24 Aug.2012


August 30th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی